(+373) 688 48 480


Luni - Vineri 08.30-17.30

Auditul intern al companiei

Auditul intern a companiei
 
         S-ar părea, dar de ce să vă verificați contabilul? Și cel mai important, cum să faceți asta dacă el cunoaște contabilitatea mai bine decât tine?
Evidența contabilă într-o companie este obligatorie prin lege, iar ținerea corespunzătoare a acesteia permite proprietarilor și managerilor să înțeleagă la ce nivel de dezvoltare se află acum afacerea, care este situația actuală și care sunt direcțiile ulterioare de creștere. Cele mai importante strategii sunt formate în baza faptelor și cifrelor, prin urmare dacă datele sunt eronate asemenea pot fi și deciziile luate în baza acestora. Pe lângă asta ați luat și anterior careva decizii, iar rapoartele actuale ar trebui să vă indice cât de corecte au fost și dacă trebuie ceva de schimbat. Respectiv, evidența contabilă nu este doar o obligativitate pentru funcționarea unei companii, ci este și un important flux de informații care este necesar pentru înțelegerea unor situații și luarea deciziilor, atât a celor strategice cât și a celor zilnice.
Contabilii au diferite niveluri de calificare, ceea ce este firesc. În dependență de etapa de dezvoltare la care se află, compania determină calificarea contabilului de care are nevoie și cât îl poate costa acesta. Pe măsură ce compania se dezvoltă, cresc și cerințele față de contabil. Iar dacă contabilul nu se perfecționează și nu își va depăși nivelul propriu de calificare, atunci nu va putea ține ritmul profesional și va fi nevoit să plece.
    Cum să procedăm într-o asemenea situație? Contabilul lucrează în companie de mult timp, totdeauna s-a descurcat cu sarcinile delegate, dar compania a început să crească, au sporit vânzările, a crescut numărul personalului sau și-a schimbat direcția de dezvoltare și el deja nu mai face față. Recrutarea celui de-al doilea contabil sau ajutor de contabil deseori nu rezolvă această problemă, fiindcă de cele mai multe ori este la același nivel sau chiar mai slab decât contabilul companiei. 
      Există vre-o soluție într-o asemenea situație? Desigur, există și nu doar una!
   Prima soluție – auditul intern al evidenței contabile efectuat de către un auditor extern sau de către un contabil, în care proprietarii și/sau managementul companiei au încredere. Scopul auditului intern constă din trei prerogative:
     1. Să asigure că evidența contabilă este ținută în conformitate cu cerințele standardelor de contabilitate, iar informația furnizată nu prezintă abateri de la situația reală din companie. Mai simplu spus, contabilul știe cum și ține contabilitatea în conformitate cu legislația in vigoare și cerințele managementului intern, iar toate rapoartele pe care le prezintă reflectă situația reală a companiei.
    2. Să determine nivelul riscurilor în cadrul întreprinderii. Efectuând auditul intern al companiei este necesar imediat de identificat nivelul riscurilor, probabilitatea apariției, precum și consecințele acestora. De regulă acestea se manifestă prin calculul și plata incorectă a impozitelor, întârzierea rambursării împrumuturilor, calculul și plata incompletă a salariilor etc. Astfel de riscuri pot duce la consecințe negative pentru companie, proprietari și administratorii acesteia.
     3. Să ofere recomandări pentru prevenirea erorilor identificate și minimizarea riscurilor. La încheierea misiunii de audit, auditorii emit în baza analizei efectuate, recomandări pentru îmbunătățirea situației interne a companiei. 
Acesta poate fi considerat un fel de diagnostic „medical” bazat pe o serie de analize. Cu cât contabilul și administratorul dau mai multe informații, cu atât „diagnoza” va fi mai precisă și „tratamentul” va fi mai rapid.
     Mulți contabili sunt ostili deciziei conducerii de a efectua un audit al contabilității în companie. Ei preiau această acțiune ca o ofensă la nivel personal. Contabili profesioniști dimpotrivă, salută această practică, conștientizând că în urma auditului: vor înțelege ce trebuie de îmbunătățit în evidența contabilă a companiei, vor crește importanța acestui departament in cadrul companiei, iar contabilul va aborda un concept nou de dezvoltare personală.  Desigur asemenea percepție asupra auditului se întâlnește mai rar. Cel mai adesea, contabilii sunt indignați și cred că managerii nu au încredere în ei și vor să-i concedieze. Scopul principal al auditului nu este demiterea din funcție a contabilului, ci îmbunătățirea sistemului contabil.
    Despre o altă modalitate de îmbunătățire a evidenței contabile vom relata în articolul următor. Totodată cu drag vom răspunde la comentariile dumneavoastră! 

Publicat: 22.11.2021

Vezi și:
  • AUDITUL INTERN AL COMPANIEI

    S-ar părea, dar de ce să vă verificați contabilul? Și cel mai important, cum să faceți asta dacă el cunoaște contabilitatea mai bine decât tine?
    Evidența contabilă într-o companie este obligatorie prin lege, iar ținerea corespunzătoare a acesteia permite proprietarilor și managerilor să înțeleagă la ce nivel de dezvoltare se află acum afacerea, care este situația actuală și care sunt direcțiile ulterioare de creștere. Cele mai importante strategii sunt formate în baza faptelor și cifrelor, respectiv
    ...
  • CONTABIL VS CONTABIL BUN
    Contabil - Personal auxiliar sau membru al echipei? Totul depinde de persoana ce se prezintă a fi contabilul nostru!
    În esență, în evidența contabilă se reflectă tot ceea ce sa întâmplat deja în companie la o anumită dată. Mai simplu spus, contabilii lucrează cu evenimente care au avut deja loc.Toate aceste evenimente sunt reflectate în conformitate cu cerințele legislative și normative în contabilitate (standarde de contabilitate). Așadar ați cumpărat, vândut, construit, dezinstalat, primit, transferat, ați împrumutat sau acordat un împrumut, contabilul trebuie să...
  • SUNTEȚI ÎN CĂUTAREA CONTABILULUI ȘEF?
    Foarte des, pe portalurile media, poți găsi anunțuri că compania angajează contabil șef, cu salariu destul de motivat în viziunea altor angajați ai companiei sau chiar în percepția altor contabili. Și, în mod straniu, nu este atât de ușor să găsești un contabil șef bun cu experiență în domeniul tău de activitate.
    Care este problema?
  • GESTIUNEA BANILOR COMPANIEI– CUI ÎI REVINE ACEASTĂ FUNCȚIE??
    S-o începem cu Start-upul. De regulă, la etapa de start-up, gestiunea financiară (mai simplu spus a banilor) a companiei are loc la nivelul “CASH”. Se gestionează intrările de bani, plățile și soldurile din conturi. De obicei, la acest nivel de dezvoltare a companiei, această funcție este realizată de către proprietar sau eventual ....

Servicii contabilitate în Moldova

2015-2022 © All rights reserved nga.md
(+373) 68 848 480