(+373) 688 48 480


Luni - Vineri 08.30-17.30

Gestiunea banilor companiei– cui ii revine această funcție?

Gestiunea banilor companiei– cui ii revine această funcție?
 
       S-o începem cu Start-up-ul. De regulă, la etapa de start-up, gestiunea financiară (mai simplu spus a banilor) a companiei are loc la nivelul “CASH”. Se gestionează intrările de bani, plățile și soldurile din conturi. De obicei, la acest nivel de dezvoltare a companiei, această funcție este realizată de către proprietar sau eventual de către contabil, care monitorizează termenul de plată/încasare, planifică și execută plățile, întocmește raportarea obligatorie.          Acesta este un punct de control suficient până când afacerea nu începe să crească.
     Dezvoltarea treptată și strategică a businessului cere noi criterii de planificare, control și gestiune, ce furnizează informații exacte și complete despre eficiența acestuia – profitul. În această fază de creștere a afacerii directorul trebuie să cunoască diferența între profit și numerar, deoarece:
       - obținerea profitului – nu presupune și existența banilor în cont, deoarece fondatorii și-l pot însuși sub formă de dividende;
       - profitul - nu generează garantat lichidități suficiente, deoarece banii companiei pot fi blocați în datorii debitoare;
       - nu întotdeauna disponibilitatea de banii - poate genera profit, deoarece numerarul poate fi înghețat în stocuri;
       - poți să fii în pierdere, dar să ai bani în cont - pentru că nu ți-ai onorat obligațiunile de plată în termen.
    Și exemplele pot continua....
   Acest punct devine și mai critic la etapa când compania are nevoie de investiții, și atunci directorul trebuie să calculeze ce sumă de bani poate să aloce în investiții ca să nu afecteze ciclul operațional, care este durata de răscumpărare și nivelul de recuperabilitate a acesteia. 
     Anume la această etapă, gestiunea financiară a companiei trece de la sistemul “CASH” la cel al “PROFITULUI” (venituri și cheltuieli). 
   Anume în această fază de dezvoltare, directorul înțelege, că compania are nevoie de un specialist în FINANȚE, care ar îndeplini această funcție operativ și profesional. În viziunea multor antreprenori, această funcție poate fi realizată de către contabil, de ce ar trebui să plătească încă un angajat?      Dar viziune este total greșită. Pentru că nu întotdeauna contabilul este suficient pregătit pentru a îndeplini această funcție sau eventual are destule sarcini în contabilitate și nu reușește. În “situația ideală” când directorul are competențe și cunoștințe suficiente se inițiază în bugetare, analiza veniturilor și cheltuielilor, gestionează fluxul de bani soluția perfectă: angajarea unui simplu economist. Sub coordonarea directorului acesta ar îndeplini sarcinile privind gestiunea financiară a companiei, astfel întrebarea este rezolvată. Însă în foarte multe cazuri “situația ideală” pur și simplu lipsește, deoarece mulți directori nu au cunoștințele necesare în gestiunea financiară a companiei la nivelul de care businessul are nevoie. În această situație la delegarea funcției de contabil-șef, NGA își poate asuma și funcția de gestiune financiară a companiei: bugetarea, analiza veniturilor și pierderilor, planificarea fluxului de numerar, optimizarea fiscală, rentabilitatea investițiilor.
    După care apare faza de dezvoltare a afacerii când apare necesitatea de a controla rotația stocurilor, nivelul de îndatorare, corelația dintre sursele proprii și împrumutate, eficiența utilizării activelor companiei în raport cu capitalul propriu. În așa fel apare raportul managerial – “BILANȚUL”. În cazul dat nu se are în vedere alcătuirea formală al acestuia, dar utilizarea bilanțului ca instrument de analiză, planificare și gestiune financiară. Directorul nu trebuie să întocmească rapoarte, dar este obligat să cunoască așii financiar: diferenția raportarea financiară și cea de gestiune, să poată citi cifrele din bilanț și să poată lua decizii în baza lor. Evident că directorul vrea cât mai puțin să se aprofundeze în această sferă și are nevoie de un “DIRECTOR FINANCIAR” care să conducă și contabilitatea, și planificarea și activitatea financiară. Respectiv, apare departamentul financiar. Dar cui poate fi încredințată această funcție sau mai bine zis cui pot fi încredințați banii companiei? 
    1. Evident trebuie să fie un specialist cu experiență în domeniul economic, pentru nimeni nu este un secret că programa în universitățile noastre este ruptă de practică, iar teoria economică fără aplicabilitatea practică nu costă nimic. 
   2. În al doilea rând – trebuie să cunoască contabilitatea și sistemul contabil din cadrul companiei, deoarece acesta servește drept bază pentru raportările finaciar-manageriale.
    3. În al treilea rând – să cunoască principalele instrumente de gestiune financiară: formarea costurilor, bugetare, optimizarea fiscală. 
    4. Și nu în ultimul rând “DIRECTOR FINANCIAR” trebuie să poată construi o relație interprofesională cu directorul companiei. 
   Dar, cui încredințați banii companiei și ce specialist trebuie să căutați, reiese din perceperea cum lucrează afacerea și ce sistem de organizare a gestiunii financiare aveți nevoie să construiți. 
  
 Complexitatea competențelor unui “DIRECTORUL FINANCIAR” ce întrunește calitățile a trei specialiști: economist, contabil și finanțist vă poate fi asigurată de către NGA.
    Sperăm că am reușit să vă descriem persoana în care puteți avea încrederea deplină că va putea asigura integritatea resurselor lichide ale companii – BANII!
Publicat: 11.01.2022

Vezi și:
  • dyolui3k6mted,856,
    AUDITUL INTERN AL COMPANIEI

    S-ar părea, dar de ce să vă verificați contabilul? Și cel mai important, cum să faceți asta dacă el cunoaște contabilitatea mai bine decât tine?
    Evidența contabilă într-o companie este obligatorie prin lege, iar ținerea corespunzătoare a acesteia permite proprietarilor și managerilor să înțeleagă la ce nivel de dezvoltare se află acum afacerea, care este situația actuală și care sunt direcțiile ulterioare de creștere. Cele mai importante strategii sunt formate în baza faptelor și cifrelor, respectiv
    ...
  • dyolui3k6mted,856,
    CONTABIL VS CONTABIL BUN
    Contabil - Personal auxiliar sau membru al echipei? Totul depinde de persoana ce se prezintă a fi contabilul nostru!
    În esență, în evidența contabilă se reflectă tot ceea ce sa întâmplat deja în companie la o anumită dată. Mai simplu spus, contabilii lucrează cu evenimente care au avut deja loc.Toate aceste evenimente sunt reflectate în conformitate cu cerințele legislative și normative în contabilitate (standarde de contabilitate). Așadar ați cumpărat, vândut, construit, dezinstalat, primit, transferat, ați împrumutat sau acordat un împrumut, contabilul trebuie să...
  • dyolui3k6mted,856,
    SUNTEȚI ÎN CĂUTAREA CONTABILULUI ȘEF?
    Foarte des, pe portalurile media, poți găsi anunțuri că compania angajează contabil șef, cu salariu destul de motivat în viziunea altor angajați ai companiei sau chiar în percepția altor contabili. Și, în mod straniu, nu este atât de ușor să găsești un contabil șef bun cu experiență în domeniul tău de activitate.
    Care este problema?
  • dyolui3k6mted,856,
    GESTIUNEA BANILOR COMPANIEI– CUI ÎI REVINE ACEASTĂ FUNCȚIE??
    S-o începem cu Start-upul. De regulă, la etapa de start-up, gestiunea financiară (mai simplu spus a banilor) a companiei are loc la nivelul “CASH”. Se gestionează intrările de bani, plățile și soldurile din conturi. De obicei, la acest nivel de dezvoltare a companiei, această funcție este realizată de către proprietar sau eventual ....

Servicii contabilitate în Moldova

2015-2022 © All rights reserved nga.md
(+373) 68 848 480